Jos haluaa nähdä tulevaisuuteen voi lukea viime viikon lehden. Aprillipäivän jälkeisenä aamuna luin, epäuskoisena päivämäärää vilkuillen, lehdestä että Postilla on meneillään koe Anttilassa. Yli sadan ihmisen ja parinkymmenen yrityksen posteja ei enää kanneta päivittäin perille laatikkoon, vaan skannataan ja lähetetään internetin kautta vastaanottajalle. Paketit saa hakea itse automaatista pin-koodilla skannausrakennuksesta. Palvelu pelaa.
Niin siinä käy kun rakennetaan omakustannusperiaatteella valtakunnallinen palvelu josta kaikki ovat riippuvaisia ja sitten tehdään, osittain yhteiskunnan varoinkin rakennetusta monopolista, liikelaitos. Siitä tulee kannattava. Autokatsastustoimintakin on nykyään ruhtinaallisen kannattavaa. Paitsi palvelun ostajalle.
Postin palvelu on johdonmukaisesti huonontunut viimeiset parikymmentä vuotta, ja samanaikaisesti kallistunut törkeästi. Liikelaitoksista halutaan tottakai karsia kannattamattomat osat ja kehittää kannattavat vielä kannattavimmiksi - ei kai kukaan muuta odottanutkaan? Mutta onko se enää meidän Posti?
Ei, se on Itella. Mainostoimiston lanseeraama nimiäpärä jonka tarkoituksena lienee johdattaa ajatukset pois siitä, että kyseessä oli kerran palvelu joka takasi jokaiselle suomalaiselle yhtälaisen postinkulun, Suomen Posti. Kohtuuhinnoin ja säästä riippumatta posti kulki perille vaikka polkupyörällä. Kirjeet tuotiin perille avaamattomina, kirjesalaisuuden turvin. Rikkomuksesta voitiin tuomita vankilaan.
Nyt Kuldkepp ja Sillari nimiset henkilöt rakentavat Anttilassa suomalaisen postilaitoksen rakennusta, jossa anttilalaisten kirjeet tullaan aukaisemaan ja sähköisiksi muuntamaan. Niille kellä ei ole tietokonetta, Itella on valmis sellaisen lahjoittamaan, sekä ilmaisen laajakaistayhteyden - kuinka epäliikelaitosmaisen anteliasta. Ikäihmisille on vakuuteltu että systeemi on sekä helppokäyttöinen että varmatoiminen. Saatuaan tietokoneen he menevät vain kotiin ja kytkevät sen seinään ja voilà kaikki toimii! Näinhän ne kompuutterit, laajakaistat, modeemit ja palomuurit sekä ohjelmat pelaavat, juu...
Mikäli ongelmia tulee, heille on varattu oma palvelunumero jottei tarvitse jonottaa linjoilla kuten muut asiakkaat... hmm... eli jonotusongelman voisi siis halutessaan poistaa meiltä muiltakin?
Entä kirjesalaisuus? Sehän taataan varmaan samalla periaatteella kuin sentraali-santrojen aikoinaan kytkemissä puhelinkeskuksissa - sanotaan ettei saa. Perustuuko luottamustoive siihen että kyseessä on kuitenkin meidän Posti, eikä mikään Google? Itella ei ole pitkään aikaan ollut enää meidän Posti, se on pörssiyhtiö jota Google voisi halutessaan hankkia - ties vaikka ostaakin. Ja ihminen on ihminen riippumatta siitä mitä selässä lukee.
Seuraavaksi odotan että uudistusta perustellaan ekologisin perustein; tulee jakeluautoille vähemmän kilometrejä - ilmastonmuutostahan tässä ollaan pysäyttämässä. Vaikka päinvastaiselta näyttää. Tulee lisää uusia alati rikkoontuvia sähkölaitteita, niin postille kuin kotiinkin, sekä sähköä kuluttavaa serverikapasiteettia. Pilvin pimein lämmitettäviä ja sähköistettäviä skannausrakennuksia. Ja niihin varmaan halpatyövoimaa samalla kotimaisuusasteella kuin rakentamisessakin. Ja voin vain kuvitella, koko maan mittakaavassa, millaista työmäärää oikean postin saaminen oikean ihmisen sähköpostiin, kaikkine optisine lukuongelmineen ja yhteyskatkoksineen ja virheseurantoineen tulee aiheuttamaan. Nopeammin ja ekologisemmin kirjeet veisi varmaan perille autolla...
Mutta ei huolta, copywritereiden parhaimmisto on varmasti jo ongelmien kimpussa.
Oikeasti uudistusta kannattaisi vastustaa viimeiseen saakka - kaikkein viisainta olisi tukahduttaa idiotismi heti alkuunsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti