perjantai 13. maaliskuuta 2009

Median nappulat

Mikkoset Myrskylästä komeilevat taas lehden kuin lehden sivuilla. Timoa pidetään ”mielipideautomaattina” ja hänen vaimoaan kampaajamestari (ei pidä sekoittaa kampaajaan!) Ninaa pidetään Timon säestäjänä. Perheeseen kuuluu myös heidän kaksi poikaansa, Matias ja Mikael.

Pariskunta on pongahtanut netin keskustelupalstojen kärkeen, jos vihassa mitataan. Timo ilmoittaa opettavansa työkseen medianhallintaa. Katson cv:tä hänen verkkosivuillaan, ja mieleeni piirtyy käyrä jonka huippukohta oli 1973-1989 välisenä aikana. Löydän myös hinnaston, joka on vielä markoissa. ”Polttaritervehdyksen” jossa TTAM jututtaa (?!) hinnaksi mainitaan 1500 markkaa. Lankapuhelimen suuntanumero on uudemmassa 019-muodossa, josta voinkin päätellä hänen sivujen päivitetyn kokonaisuudessaan viimeksi 1996-2001 välisenä aikana. Viimeisin, ja ainoa vuoden 2003 jälkeen, mainittu tuotanto on vuodelta 2006. Se on jätevesipuhdistimen mainoselokuva. Seiska-TV:tä (jos sitä nyt voi TV:ksi kutsua) hän on tehnyt vuosina 2001-2003. Suuruuden päivät näyttäisivät siis olevan takanapäin, lehtitiedoissa esiintynyt yrityksen velan suhde liikevaihtoon (3:1) inspiroi varmasti uusiin ideoihin.

Minäpä kerron mitä minä luulen, luulen että Myrskylässä käkätetään. Syystä että mediaa tunnutaan tällä hetkellä hallittavan. En minä sitä epäile etteivätkö he olisi oikeastikin omaperäisiä. Mutta epäilen että viimeaikainen negatiivinen julkisuus on aika pitkään ollut tarkoitus valjastaa taloudellisesti. Että Mikkosten tosi-tv-ohjelman pilotti-osa oli tarkkaan suunniteltu närkästyttämään valtaosaa kansasta, joka silti katsoisi ohjelmaa.

Perheensä elämän myyntiä televisioonhan on menestyksekkäästi toteuttanut aikaisemmin mm. entinen rock-suuruus Ozzy Osbourne. Puoli maailmaa on nauranut aivonsa huumeilla polttaneen tähden toikkaroinneille. Hänen tapauksessaan mediasuunnitelman lienee laatinut hänen vaimonsa, liikeneroksikin kuvailtu Sharon Osbourne. Sarjan jälkeen miehen musiikin myynti onkin ponnahtanut uusiin lukemiin. Eihän se laadullisesti ole lähelläkään Black Sabbathin edes huonointa kautta. Mutta huomiomaailmassa paras ei aina myy parhaiten. Toinen puoli kolikosta on, että akvaario-julkisuuden myötä Osbournen perheen lapsien lapsuus meni enemmän tai vähemmän pilalle. Seurasi suuria alkoholi- ja huumeongelmia, joiden vahinkoja kai korjataan edelleen.

TTAM:n verkkosivuilla lapsia tituleerataan leikkisästi ”erik.assistenteiksi”. Medianappuloita siis, sanan varsinaisessa merkityksessä. Me Mikkoset -ohjelmassa lapsilla oli oma osio, joka näytti aika aidolta. Vanhempien provosoiva sanailu näytti sen sijaan harkitulta - ja hyvin leikatulta.

Elämistä julkisuudesta tulleilla tuloilla on yrittänyt mm. Matti Nykänen. Muttei hän julkisuuttaan ole hallinnut. Lapsensa hän on kuitenkin pitänyt sotkusta erossa. Ninan täytyykin lopettaa lapsien puolesta puhumisen, mikäli omatkin ovat kauppatavaraa. Mediamopo on karkaamassa lapasesta.

Seuraavaksi Myrskylän suunnalta tulee kuulumaan rouskutusta. Huomiotaloutta opettanut ja edustanut Jari ”YT” Sarasvuon lausumasta ”Tule lama kultainen!” on tullut hänelle purukumia, josta paha maku ei tule heikkenemään vielä pitkään aikaan. Tulevaa liikevaihtoa on vaikea ennustaa, mutta palkkaisitko itse miehen, pelastamaan firmaasi lamasta, joka ei kykene varjelemaan siltä omaansa? Näkemyseromme johtuvat varmaan siitä että Jarilla on laajempi kokemus taloudesta kuin minulla – minä en nimittäin ole vielä koskaan lomauttanut ketään.

Myrskylässäkin tullaan vielä syömään omia sanojaan. Jääköön nyt sitaatit tässä vaiheessa syöttämättä. Ennustan että Timo tulee selviämään ”mediaprojektista” Ninaa pienemmillä vaurioilla, koska uskon hänen olleen aika pitkälti oma itsensä - eikä hän ole äiti.

Ei kommentteja: