torstai 17. syyskuuta 2009

"Pedagogiikka on tärkein."

Otsikko hyppää silmilleni naapurikaupungin lehdestä. Kolme pienempää koulua on lakkautusuhan alla. Kaupungin säästötavoitteet ovat kovat - lama lama lama - ei voi mitään. Rahat ei riitä. Mutta ei se mitään, ne kouluthan ovat vain rakennuksia, pedagogiikka on tärkein. Itse asiassahan tässä ajatellaan lasten parasta!

Pedagogiikalla tarkoitetaan tässä yhteydessä varmaan opetuksen tasoa. Tarkka pedagogiikan määritelmä on kuitenkin oppi kasvatuksesta. Ehkä päättäjien pitäisi tutustua myös didaktiikkaan, oppiin opetuksesta.

Ei ole yhdentekevää millaisessa ympäristössä opetetaan. Tai millaisia opettajat ovat ihmisinä, miten koulukaverit käyttäytyvät. Liian monta lasta yhtä opettajaa kohden on kaikille osapuolille huono yhdistelmä. Nurkkaan ajettu opettaja on se opettaja joka työkalujen loppuessa ottaa käyttöönsä vaihtoehtoiset keinot. Nopein tapa saada ongelmallinen lapsi ruotuun liian isossa luokassa on nöyryyttäminen luokan edessä. Pedagogiikkaa sekin, olkoonkin huonoa.

Harva aikuinen pärjää neljänkymmenen teinin kanssa - hyvä jos pärjäävät yhtä vastaan. Ja toisia opettajia kunnioitetaan heti ensimmäisestä päivästä enemmän kuin toisia. Ihminen joko on auktoriteetti tai ei, ja teinilauma vaistoaa asian yleensä vartissa. Alakynteen joutunut opettaja ei kauaa jaksa, tunnen itsekin opettajan koulutuksen saaneita jotka hyppäsivät palavasta laivasta. Enkä moiti.

Ennen pärjättiin lyömisellä. Vanhempi sukupolvi kuvittelee usein että kyseisen pedagogiikan palauttaminen kouluun ratkaisisi kaikki ongelmat. Samalla logiikalla voisimme myös palauttaa aikuisten ojentamiseen pyövelin viran, sakkojen ja vankiloiden sijasta. Olisi kevyempi byrokratia, ja pienemmät kustannukset. Rattijuoppoudesta seuraisi korvien irtileikkaaminen, väkisinmakaamisesta raajojen amputointi. Ylinopeudesta puristettaisiin pajapihdeillä, heti siinä pientareella. Tulisi halvemmaksi.

En hyväksy lapsilleni huonolaatuista pedagogiikkaa, tarkoittaen sillä myös oppimisympäristöä. En hyväksy sitä että luokkakoko kasvaa niin suureksi ettei tilassa voi oppia - pedagogiikkahan siinä just kärsii. Vihaan sitä että opettajat ovat yksin ja vailla työkaluja, ja että heidän on pakko vaan jaksaa. Tiettyjen opettajien itkettäminen oli meidänkin luokan lempiharrastuksia, syövän takia tukkansa menettänyt ope oli laumallemme pelkkä suupala. Meitä oli luokassa neljäkymmentä lasta. Kymmenen vuotta myöhemmin kymmenen prosenttia luokasta oli kuollut - tapaturmiin, itsemurhiin tai murhiin.

Siihen aikaan oli tavallista kohdistaa ahdistuneisuus ja syyllisyys itseensä - rankaista paskaa joka sitä ansaitsi. Järkyttäviä tunteita, ja hallitsematon purkaus usein sen mukainen. Mutta tänä päivänä yhä useampi kohdistaa rankaisemisen itsestään ulospäin. Rankaistaan sitä - omasta mielestään - pahan olon aiheuttanutta ympäristöä. Jokaisen koulussa tapahtuneen massamurhan jälkeen, joukko asiantuntijoita, vanhempia ja henkilökuntaa, kokoontuu miettimään miten koulujen ilmapiiriä voitaisiin parantaa. Spekuloidaan, arvioidaan ja suunnitellaan. Kaikki ovat samaa mieltä, ryhmäkokoja on pienennettävä. Jotta jokaisen lapsen erityispiirteet ja tarpeet voidaan ottaa huomioon. Ettei kukaan jää yksin niiden välillä järkyttävien tunteidensa kanssa. Miksei tv:ssä silloin näy päättäjiä, kertomassa ettei ilmapiirin parantaminen käy päinsä? Koska rahat eivät riitä, vaikka siirryttiinkin puolalaisiin perunoihin. Missä on silloin se kunnallinen juustohöyläri, inttämässä että opetuksen taso on kuitenkin tärkein, ei oppimisympäristö.

Ollaanpa edes rehellisiä - hyvää pedagogiikka - pedagogiikka ei ole tärkein. Tärkein on tuottaa lastemme koulutus mahdollisimman halvalla, syöttää heille mahdollisimman halpaa kouluruokaa, piiloutua hankintalain taakse ja kuorruttaa koko sonta kuntakohtaisella laatusuunnitelmalla. Joka ei koskaan toteudu.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos ja kumarrus teravästä pakinastasi.

T. Opetäti Riina

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Pojista saisi niin paljon sivistyneempiä kansalaisia, jos he oppisivat dramaturgisesti eettisiä ratkaisuja ja soveltavien valintojen seuraamuksia.

Sosiaalinen tiedostaminen ja avartuminen on jopa halveksuttua kouluelämässä.

Kouluissa korostetaan yksilön ainoaksi arvoksi mitattavaa koulumenestystä; selkeän statussysteemin taustalla on vankka kapitalistisen yhteiskuntajärjestyksen näkemys.

Pysy lestissäsi, rikkaat rikkaitten ja köyhät köyhien jengissä.